Post Danmark = utrolig dårlig service!

Jeg er så gal, så jeg sprutter!

Igennem lang tid har både jeg selv og andre oplevet, at selv efter, at portoen på et normalt brev / A-brev er sat betragteligt op, så kan helt almindelige breve være 4 – 6 dage undervejs. Jeg har selv oplevet det med en fødselsdagsgave, frankeret korrekt i forhold til vægt, som var 4 dage undervejs til København fra Fredericia og dermed ikke kom frem til fødselsdagen!

Men det her, det er alligevel toppen af uforskammethed – jeg vil næsten kalde det bedrageri!

I Projekt Puttetæpper har vi årevis haft den procedure, at man kan bestille vores årsmønster ved at sende et brev indeholdende en frankeret svarkuvert til at sende mønsteret tilbage + prisen for mønsteret = 20 kr i frimærker. Det har fungeret rigtig godt, og så kan man få mønsteret hurtigt og skal ikke vente på en messe, hvor vi er.

Frimærkerne har vi brugt til at betale for pakker, når vi sender materialer til “tæppetanterne/monteringstanterne”, som syr tæpper af de færdige årsblokke, som mange forskellige har syet og sendt eller afleveret. Eller ufærdige tæpper, såkaldte UFO’er, som de samme “tanter” laver helt færdige. De får vat og bagsidestoffer med, så de ikke skal have udgifter til det.

Men nu har Post Danmark oplyst, at man ikke kan betale for pakkerne med de frimærker, som de selv sælger!

Jo, vi kan købe pakkelabels ved at sende frimærkerne til dem, men så trækker de 20% fra frimærkernes værdi!!!

Og for resten er de så frække, at de skriver, at når vi sender frimærkerne, så: “..husk at sætte porto på!” Man skulle tro, det var løgn, men det er det ikke – jeg har det på skrift! (og jeg ville ikke drømme om at undlade porto).

Det er så vidt mig bekendt ikke noget, der er blevet bekendtgjort – i hvert fald ikke særlig synligt. Men da jeg som sædvanligt ville betale en pakke med frimærker, fik jeg at vide på mit postkontor (i et supermarked), at det modtog de ikke!

Jeg troede i første omgang, at det var fordi, det ikke var et “rigtigt” posthus og skrev derfor en høflig forespørgsel til Post Danmark via deres hjemmeside.

Og så fik jeg efter 7 dage svaret:

Det er korrekt, at vi ikke længere modtager frimærker som betaling for pakker. 

I kan ombytte frimærkerne til pakkelabels ved at udfylde en blanket (B 66) som du finder på Post Danmarks hjemmeside. Der fratrækkes et gebyr på 20 % af den indsendte frimærkeværdi.

Blanket og frimærker skal indsendes til den adresse der står nederst på blanketten – husk at sætte porto på.

Der går op til 17 hverdage fra vi modtager blanketten til ombytningen sker.

Jeg ved ikke, om jeg skal græde eller grine – jeg er i hvert fald rasende!

Der er nogle, der vil klage på vores vegne, jeg ville også ønske, at der var nogle medier, der ville bringe dette frem. Jeg synes, det ligner bedrageri!

Men vi har et problem i Projekt Puttetæpper nu, for vi skal finde en anden løsning på, hvordan vi kan sende mønstrene. I forvejen har vi nogle patchworkbutikker, der gerne sælger det, vi skal måske finde flere. Og så kan vi gå over til Mobilepay og netbank, det skal vi snakke mere om. Det dur ikke at sende mønsteret som pdf-fil, som ellers ville være praktisk, for størrelsen ved udprintning kan blive forskellig fra printer til printer, og blokkene skal sys nøjagtig lige store, for at de kan sys sammen. Der er heller ikke mange, der kan skrive ud i A3-størrelse, som mønsteret nødvendigvis skal være.

Vi skal i tænkeboks! Men hvor ville jeg ønske, at Post Danmark ikke var så grådige!

9 tanker om "Post Danmark = utrolig dårlig service!"

  1. Undersøg lige, om det vil være muligt for jer at benytte DAO distribution. De leverer næsten før de får det i hånden, uanset tidspunktet på døgnet. Og så får man en sms, om at de har leveret (jeg fik en sms kl. 7:02 om at de havde leveret kl. 5:15, og da jeg åbnede min fordør stod pakken der – tak til DAO for at vente til kl. 7 med at sende den sms, så jeg ikke fik min nattesøvn spoleret 🙂 )

    • Tak for tippet. Det må vi overveje, men formentlig kun mht pakker. Og det løser desværre ikke problemet med de frimærker, vi nu har modtaget som betaling – vi har ikke råd til at undvære de penge!

  2. Måske kunne I begynde at bruge MobilePay eller Swipp, hvor man som køber af mønsteret kunne sende ikke bare 20 kroner til dækning af mønsterprisen, men også 20 kr for en svarkuvert og frankering samt egen adresse som kommentar. Dvs 40 kr i alt. Jeg ved at det er en “nymodens” påfund, men jeg vil tro at de fleste har mulighed for at bede én i omgangskredsen om lidt hjælp mht MobilePay/Swipp, hvis de ikke selv har det.
    Det er mere besværligt for jer, da I selv skal skrive adresserne mm, men med den frækhed Post Danmark udviser, skal de ikke have lov til at koste jer penge. På den måde kan I bruge pengene til at købe pakkelabels uden at skulle betale 25% ekstra.

    • Det er rigtigt Teresa, det er også noget i den retning, jeg tænker kan være løsningen – eller en del af løsningen.

  3. Kære Hanne.
    Kunne du ikke sende dit indlæg som et læserbrev i en landsdækkende avis? Jeg tror du taler på rigtig manges vegne. Jeg synes også at Postdanmark er utålelig. Desværre er jeg nødt til at gøre brug af dem til udlandsforsendelser.
    Dejligt at det gik godt med Diki og rottegiften. God weekend fra Lillian

    • Kære Lillian – tak for dit forslag, jeg har selv tænkt på det, så måske skriver jeg til Jyllands Posten, hvor jeg er abonnent. Det bedste ville være, hvis er forbruger program eller en forbruge redaktion ville tage det op.

  4. Det er rigtig dårlig service. Jeg har lige skrevet et forslag i facebookgruppen: måske kan jeres beholdning af frimærker sælges til private eller erhvervsdrivende, som så efterfølgende kan bruge. Så mister I ikke 20% af værdien.
    Håber I får løst problemet uden alt for mange søvnløse nætter.
    Mange hilsner fra Inga Birthe Hansen

    • Tusind tak Inga, for dit tilbud! Men heldigvis er det begrænset, hvor mange mønstre vi sælger for frimærker, langt de fleste har vi fået kontanter for. (Det gør ikke Post Danmarks grådighed mindre!)
      Så vi vil nu bruge frimærkerne på brevpakker, og så kommer vi med et nyt tilbud om salg via Mobilepay og Netbank fremover. Der kommer mere om dette senere på http://www.puttetaepper.dk og Facebook.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *