Jeg kan blive så gal…

…at jeg “bliver nødt til” at skrive en protest (jeg har altid ladet det komme ud gennem fingrene! – helt fra barn!)

Denne gang var det et læserbrev i Fredericia Dagblad, der handlede om, at brevskriveren var blevet vaccineret for Covid-19 – og hvor fuldstændig fantastisk, det var gået med at bestille sted og tid – han er så stolt over, at det går så fint!

Han er selvfølgelig en rigtig inkarneret socialdemokrat, mangeårig byrådsmedlem – det må han selvfølgelig gerne være, men han skal ikke male scenariet lyserødt, når virkeligheden i den grad er en anden, og så mange mennesker lider under, hvad jeg mener, er en dårlig forvaltning og planlægning, som er så svær at forstå og at leve med!

Jeg vil ikke snyde jer for min reaktion, men citere mit svar til avisen og vore lokale netaviser:

Fredericia Dagblad

Svar på læserbrev fra Henning Due Lorentzen vedr. vaccinationer mod Covid-19

Til lykke med vaccinationen mod Covid-19 til Henning Due Lorentzen – det må være dejligt, at det er gået så godt og har været nemt hele vejen igennem!

Det kunne jeg ønske også gjaldt mange flere gamle, udsatte og svage i Fredericia !

HDL oplyser, at han hører til målgruppe 5 = udvalgte patienter med særligt øget risiko. Denne gruppe skulle efter planen have tilbud om vaccination fra uge 1- lige efter borgere i plejebolig og  borgere over 65 med brug for praktisk hjælp og pleje, samt frontpersonale.

Som bekendt blev ingen af disse tilbud overholdt pga mangel på vacciner.

Men HDL må være født under en meget heldig stjerne! For jeg er personligt bekendt med flere i både målgrupperne 2, 4 og 6, som ikke har modtaget tilbuddet før for få dage siden.

Imellem dem er flere, som dels ikke er i stand til at benytte kanalerne til at bestille tid, dels ikke kan transportere sig selv til andre byer.

Værst har været usikkerheden: ”Hvad skal vi gøre, vi forstår det ikke?”

Eksempler: jeg har naboer, der er 90 – 98 år gamle og meget svage. Selv med hjælp fra voksne børn eller hjemmehjælpere har de ikke kunne komme igennem og få aftalt en tid.
Først for 1 uge siden organiserede hjemmehjælpen en opsamling til vaccination på Othello.

En 86 årig bekendt, hjemmeboende med hjælp, fik invitation til at bestille tid, men kunne ikke komme igennem til 2 tider. Langt om længe fik hun en tid til vaccination x 2 i Esbjerg! Heldigvis vil hendes søn gerne køre hende, men hun forstår ikke, hvorfor hun ikke kunne vaccineres på Othello?

Frontpersonale fra plejehjemmene blev vaccineret sammen med beboerne – fint!

Men frontpersonale = plejepersonale, der hjælper og plejer gamle, syge og svage, der bor hjemme, spredt over byen, er først nu blevet tilbudt at bestille en tid til vaccination (hvis de kan). Og i disse dage kører de til vaccinations centrene i f.eks. Silkeborg og Viborg for at få det 1. stik, og skal af sted igen om 3 uger – på deres fridag og for egen regning.

I mellemtiden har de måtte skifte værnemidler: tøj, ansigtsmaske og handsker op til 20 gange om dagen, når de kommer til nye borgere!

I dag har jeg været i Silkeborg sammen med et familiemedlem, som hører til frontpersonalet. Alt gik fint, og det blev bemærket, at hun kom helt fra Fredericia – men der blev sagt ”Det skal du ikke være ked af – der kommer folk helt fra Sjælland for at blive vaccineret her i Silkeborg!”

Jeg kalder det dårlig administration og manglende planlægning.

HDL skriver: ” Tak til et særdeles velfungerende system – lige fra bestilling til udførelse. Det kan jeg kun være tryg og stolt ved.”

Andre må konstatere, at det er KAOS ! Og rigtig dårligt i forhold til vores ældre og svage borgere.

For en ordens skyld – jeg hører til målgruppe 7 = borgere 80 – 84 år. Jeg brokker mig ikke på egne vegne. Jeg holder mig hjemme, overholder alle restriktioner og klarer mig selv med lidt hjælp fra familie.

7 tanker om "Jeg kan blive så gal…"

  1. Et fint og sagligt indlæg, du har skrevet til avisen. Ironien skinner jo tydeligt igennem, og jeg håber, han fatter det, og der forhåbentlig sættes noget i gang! F.eks ligner det da ikke noget, at man skal køre så lang for at finde tider!

    • Jeg tror ikke, at pågældende fatter ret meget af mit indlæg, han svarede noget i retning af, at det jo var for at rose personalet!
      Men mht at køre langt for at få tider til at blive vaccineret, så hjalp jeg min nabo med at bestille, da det blev hendes tur – og hun er i dag i Aarhus for at få det første stik, det er over 100 km! Men hun er heldigvis abonnent på Falck, så spiller det ikke så stor rolle. Men det kunne gøres bedre og bruge færre ressourcer, hvis det var organiseret bedre efter min mening!

  2. Forstår din harme……
    Ligesom din svigerdatter er jeg i gruppe 4. Det er ikke lykkedes mig at få en tid endnu, men i denne weekend står jeg stand-by til at arbejde såfremt de af mine kolleger, som bliver vaccineret i dag, bliver syge…
    Jeg har ikke tænkt mig at køre langt for at få en tid, jeg tror på, at vi alle får vaccinen, hvis vi ønsker det. Jeg er 60 år, slidt men ellers rask, så det skal nok gå.

    • Hej Janne – jeg tager det også roligt – på egne vegne! Men jeg er sur over, at det kaos, der helt åbenbart er i hele vaccinations historien!
      Nu hører vi også om vacciner, der bliver smidt væk, fordi man ikke kan finde nogen til at vaccinere i Esbjerg – jamen hvad er det dog for et system?

  3. det lyder som yderst dårlig planlægning, hvor er det dog ærgerligt, det skulle man da kunne finde ud af at göre bedre.
    kh.fra Island, hvor det faktisk fungerer rigtig godt, selvom det gerne måtte gå lidt hurtigere, men det skyldes dog mere produktionsevnen end myndighedernes planlægning
    Frida

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *